Hege Davidsen -
FORSIDE INSTAGRAM OM MEG KONTAKT

HISTORIEN OM KUENE

Det er kanskje 10 år siden vi hadde gård nå. Eller, 6-7? Vet ikke helt, men det er veldig lenge siden. Jeg kjenner jeg savner det litt. I gjerdet hvor kuene "våre" pleide å stå, står det nå noen triste skapninger som ikke gidder å komme når jeg roper. Prøvde alt. "Godis!", "komdakomda", "mjau", "voff" og "møø" fungerte ikke som planlagt. Jeg forstår ikke. Jeg ser ut til å bare skremme dem bort.

Det var en gang en flokk kuer på et jorde.

Jeg syngte for dem. Ropte alt jeg visste jeg kunne rope. Og ting jeg ikke visste jeg kunne rope.

Så fikk jeg litt oppmerksomhet, før de snudde hodet og løp andre veien.

Og så var det bare en igjen. De hater meg, tror jeg.

• 7TOPPSTUREN 2013

Hvert år arrangeres noe som heter 7toppsturen i Bodø. Da kan du velge om du vil gå 3toppstur eller 7toppstur, og da følger du en løype sammen med 3000 andre mennesker og når du kommer i mål får du en kul t-skjorte. Vel, det er hvertfall populært og det er en veldig fin tur ut og sånt.

Jeg og Karin var ute i går, og var ikke hjemme før i 4-tida i natt, men vi var allikevel bombesikker på at vi skulle gå 7toppsturen. Om vi så måtte gå i høye hæler og kveldens antrekk! Men vi forsov oss til 7toppsturen, så det ble bare 3toppstur på oss. Vi brukte vel ca. 2 timer til sammen, og toppene var veldig lette. Vi var ganske så dehydrerte, så vi var aktive på vannflaska, for å si det sånn, til tross for at stiene gikk nesten rett frem.

Været var perfekt. Det var strålende sol i begynnelsen, og litt for varmt; men det ble fort litt overskyet og på toppen av den høyeste toppen var det så mye tåke at vi knapt kunne se 10 meter foran oss, og ikke noe utsikt i det hele tatt. Bildet under er fra den siste toppen, da var vi mye lengre ned.

Karin er den brune baben med eple og facebook i hånda :-) hahah "nesteeen ferdig"! Ble ikke akkurat så mye bilder, ettersom vi gikk i ett og ikke følte helt for å ta bilder... Men men. I morgen er forresten min siste normale skoledag, tirsdag og onsdag er det eksamen og forberedelser til eksamen, og etter det må jeg vente til eksamen muntlig! wææ

• PER KALSATIND (1036 MOH.)

I natt var første natta med midnattsol. Det er noe unikt med Nord-Norge, og uten tvil det jeg kommer til å savne mest når jeg drar, og blir borte neste sommer. Sola går nemlig ikke ned! Den er der, hele natta. Det er helt fantastisk. Siri har vært hjemme på et kort besøk, og i den anledning valgte vi å ta turen opp på Per Kalsatind, en av de høyeste og mest populære toppene i Bodøregionen. Det var TUNGT å gå opp, spesielt når vi først startet på natta, og allerede hadde vært aktiv en hel dag. Jeg hadde blant annet vært en tur på skolen (hvor jeg ikke hadde timer), så jeg hadde stått opp klokka 5. Det verste var at vi ikke var hjemme før klokka 5, dagen etterpå, så jeg har faktisk døgnet. Og det klarer jeg vanligvis ikke.

Vi hadde helt fantastisk utsikt hele veien fra vi kom ut av skoggrensa, ca. 400 moh. Vi startet å gå klokka kvart på ett og var oppe på toppen halv tre. Vi var ganske fornøyde med tida, til tross for at vi hadde tatt mange og lange pauser. Ett skritt av gangen! Men det er som man sier: Dæven førr ei utsikt man får på toppen!!

Oppe på toppen blåste det så mye at vi bare kunne sitte der noen få minutter. Om vi skulle stå der var det mulig vi hadde blåst ned. Det var så sabla sterk vind, jeg ha'kke hørt verre. Hadde heldigvis med meg russejakka, som er verdens deiligste jakke. Den var god å ha på toppen, skal jeg fortelle!!

Var hos Karinca i går ettermiddag, utrolig koselig. Fikk endelig sett den nye leiligheta! Jeg hadde en fiin dag i går. Hadde du?

• NATTESVERMER

Dere gjetter aldri hva jeg skal gjøre nå. Jeg skal nemlig sove under åpen himmel. Akkurat nå ligger jeg på en madrass ved siden av søstra mi, midt på den nyeste altanen. Det er varmt ute og jeg tror (og håper) at det ikke blir å regne. Nå. Du lurer sikkert på hva i huleste slags grunn vi har for å ligge her. Jo det kan jeg fortelle. Katta, Ariel, har nemlig bestemt seg for å være ute i rundt et døgn, og det blir første gang på over et år at Martine sover uten henne, og uten å vite hvor hun er. Derfor, så snill som jeg er, sa jeg ja (litt for fort?) til å ligge ute på verandaen. Så her ligger vi. Og venter på ei katte som mest sannsynlig bare sitter inne i skogen og ler av oss. Vel vel. Det er veldig deilig å ligge ute da. Ordentlig frisk luft og fuglekvitring, det er herlig!

I dag hadde jeg eksamen i norsk. Det var akkurat som en tentamen, bare at reglene var strengere og vi måtte fylle inn diverse nummer og tall og bokstaver overalt. Var ferdig i 12-tida, og følte at det gikk helt OK. Men man vet jo ikke før man får den tilbake... Da jeg kom hjem slappet jeg godt av i sola før jeg gikk meg en tur på fjellet. Ble en alenetur da, siden ingen ville være med. Det var faktisk en av de beste turene jeg har vært på. Det var så varmt og deilig da jeg kom opp på fjellet, at det bare var å kle av seg og legge seg på et berg og sole seg. Ikke at jeg blir så mye brunere da. Men jeg ser ut som jeg er mishandlet, fordi når jeg skulle opp måtte jeg først gjennom en pølseskog med masse barnåler. De satt som fliser i huden da jeg endelig kom ut av den grusomme skogen og over skoggrensen.

Og siden jeg ligger ute på verandaen har jeg ikke med meg minnekortet ut og dermed ble det ikke andre bilder enn det stakkarslige som jeg la på facebook. Men nå skal jeg sove, så jeg kan heller poste noe interessant i morgen/natt når jeg våkner!

• M J E L L E

Heisann! Helga har gått alt for fort og nå er det bare å forberede seg på en uke med eksamener. Norsk på torsdag, reiseliv onsdag og torsdag og kommunikasjon og kultur uken etterpå. I går var jeg og Karinca hos Guro og spiste sushi! Så utroliiig godt! Har bare spist det to ganger.. Begge hos Guro, haha!

Etter at vi hadde spist, skulle jeg og Guro på spøkelsesjakt. Opprinnelig til Soløyvannet på en eller annen veistrekning der. Men først skulle vi sjekke et bygg.. Men vi turte ikke gå en cm inn der, fordi det var så mørkt.. Så vi fant ut at vi skulle kjøre til Mjelle og utover mot Kjerringøy i stedet for.

Det eneste spøkelse vi så der, var den rakkeren på bildet under....... Han Pelle, skal han hete.

Og om det er en jente kan den hete Petra.

Det var så utrolig fint på Mjelle. Mjelle er ei kjent strand i "Bodø", som har lilla sand og verdens fineste solnedgang. Ikke at man kan kalle det så mye solnedgang når det er midnattsol i Bodø nå. Men, selvom Guro ikke var så ivrig å gå i skog og mark først, tror jeg også hun hadde en fin tur! Kanskje jeg klarer å lure henne med på 7toppsturen allikevel??? Hehe, tviler.

I dag har jeg vært på jobb i mangemange timer, og nå er jeg sliten. Men jeg er barnevakt nå, så jeg kan ikke sove før de har lagt seg. God kveld, alle sammen!

• S U M M E R P A R A D I S E

For en fantastisk sommerdag! Da graderstokken bekket 25 grader, bestemte vi oss for å dra til Sandhornøya for å grille. Jeg, mamma, tvillingene og Celine pakket pølser, hamburger (som vi ikke grillet faktisk), pinnebrød, salat og masse annet godt - og la ut til stranda. Vi hadde til og med tatt med gummibåt! Men det var visst hull i den, så når jeg skulle sette meg i den i vannet, ble den fylt med vann... IIIISKALDT!!!

Det var så utrolig koselig, og veldig avslappende: akkurat det jeg trengte i dag. Jeg bare satt og skreiv i sanda, uten en eneste bekymring, og jeg har til og med fått farge! (Om det er rød eller brun har ikke såå mye å si! Ikke i dag. Farge er farge.) Jeg var alt for tidlig oppe i dag, var lys våken klokka 8, og allerede DA var det 20 grader. Jeg har vært ute hele dagen, og sammen med meg har jeg hatt fine musikken fra Eurovision, haha. Malta-sangen er jo tidenes sommerlåt! Hvem var din favoritt?:)

• KILIMANJARO 5895 MOH

God morgen!

For det er nettopp det det er, en veldig god morgen, faktisk. I morgest klokka 9 viste graderstokken nesten 20 grader, og sommerfølelsen er virkelig på plass. Jeg skal sprette i dusjen etterpå, ordne meg, gå å sette meg på "soltaket" og spise jordbær i fløte og kanskje jeg til og med skal lage slush! Det er jo mine favoritter om sommeren, og det som virkelig gir meg sommerstemning.

Jeg så nettopp et program som het "Fra Ebeltoft til Kilimanjaro", noen danske eldre mennesker som gikk på fjellet. Jeg fikk ikke med meg sammenhengen, siden jeg bare så det siste kvarteret, men fy søren! Jeg ble helt grønn av sjalusi, og jeg vet nå hva målet mitt for 2014/2015 er. Jeg skal gå på Kilimanjaro. Jeg har hørt om fjellet før, fordi det er et veldig kjent fjell - og det er jo så utrolig nydelig! Dessuten ligger det i Tanzania (Afrika), som er en utfordring bare i seg selv. Jeg har planer om å få Siri med så snart vi begge har anledning. I følge noen nettsider jeg har lest på, er det best å gå i januar/februar/mars da det er milde temperaturer uten mye skyer på morgen og ettermiddag.

Kilimanjaro (med toppen Uhuru Peak) er 5895 moh., det er det høyeste punktet i Afrika og består av tre utdødde vulkaner (Shira, Mawenzi og Kibo, hvor Kibo/Uhuru Peak er den høyeste). Noe av det som er kjent med Kilimanjaro er isbreen, men den smelter fort, og det er antatt at den skal forsvinne helt iløpet av 2020-2050-årene. Grunnen til at den er kjent, er fordi det er få steder i Afrika hvor det finnes isbre. Jeg vil se den før den er borte! Det er bare 30% av de omlag 15000 menneskene som våger seg opp på toppen hvert år som klarer det, noe som sier litt om hvor tøff en tur det er. På tv-programmet jeg så på, var det noen som gav seg, og folk så ut som om de var dødende. De så ikke ut til å være våkne mens de gikk, men de gikk allikevel! Og de klarte det!!

Som sagt er Kilimanjaro en vulkan. Den er ikke utdødd, men inaktiv, og Kibo slipper fortsatt ut gasser (skummelt, men KULT!). Det sies at det finnes magma bare 400 meter ned, og muntlige fortellinger sier at vulkanen var aktiv for rundt 200 år siden.

Fjellet er ingen utfordring når man tenker på klatring og bestigning. Grunnen til at svært få klarer å bestige toppen er høyden, som gir halvparten så tykk luft på toppen som ved havflaten, og for å kunne bestige toppen er det nødvendig å bruke tid på å vende seg til temperaturene og luften. Det finnes tre "enkle" ruter, Marangu, Rongai og Machame, og disse kan personer med normal helse gå, uten at man trenger erfaring fra fjellklatring.

Er ikke dette magisk, så vet ikke jeg.

Det beste med fjellturer, er at i det man når toppen, så fylles man av en sånn ubeskrivelig følelse av at man kan mestre alt. Ingenting er en hindring. Du er på toppen av verden. Du - og du klarte det selv. Du gikk imot hva du selv trodde du klarte, og du føler du har utsikt over hele verden.

Når man skal gå på Kilimanjaro er det tusenvis av ting som må planlegges NØYE. Du er nødt å ha guide, fordi man går ikke på ukjente fjell (spesielt ikke så høye) uten guide - og siden det er i et helt annet land, vil man kanskje ha et par dager i sola nede på bakken også. Fly/reise og opphold må bestilles, og alt må være klart til dagen er der. Jeg er så gira at jeg kunne starta nå med planlegginga. Det anbefales å bruke minst 7-8 dager på turen. Det er galskap å bruke kun 5 dager, i følge flere som har gått turen. Turen er dyr, det koster penger å bestige Kilimanjaro; så man bør trene godt i forveien og gi alt på turen.

Grunnen til at jeg sa at det er målet mitt for 2014/2015 er fordi jeg egentlig har et tett program fram til da. De neste 7 månedene skal jeg jobbe og reise en del, før jeg i januar drar i førstegangstjeneste. I januar 2015 er jeg ferdig med førstegangstjenesten, og da passer det perfekt å ta en tur på Kilimanjaro. Håper virkelig at beste Siri er med på dette prosjektet, for det ville vært utrolig kult!

KILDER:

Alle bilder er fra google...

• VÅRTUR

Jeg og Celine har sjeldent tid til å finne på noe sammen, men i dag, med så fint vær, tok vi oss en joggetur sammen. Måtte bare le av hvor fæle bilder, haha. Rene cheerleaderen jeg vettu! Imponerer de fleste stadig vekk. BTW, jeg er så ødelagt i kroppen at jeg vet ikke hvordan jeg skal overleve helga. Klarer ikke sitte ordentlig uten å få vondt. Føler meg mørbanka...... Så jeg kan love dere at å sitte i 5 timer på tentamen gjorde utrolig vondt.