Hege Davidsen -
FORSIDE INSTAGRAM OM MEG KONTAKT

HISTORIEN OM KUENE

Det er kanskje 10 r siden vi hadde grd n. Eller, 6-7? Vet ikke helt, men det er veldig lenge siden. Jeg kjenner jeg savner det litt. I gjerdet hvor kuene "vre" pleide st, str det n noen triste skapninger som ikke gidder komme nr jeg roper. Prvde alt. "Godis!", "komdakomda", "mjau", "voff" og "m" fungerte ikke som planlagt. Jeg forstr ikke. Jeg ser ut til bare skremme dem bort.

Det var en gang en flokk kuer p et jorde.

Jeg syngte for dem. Ropte alt jeg visste jeg kunne rope. Og ting jeg ikke visste jeg kunne rope.

S fikk jeg litt oppmerksomhet, fr de snudde hodet og lp andre veien.

Og s var det bare en igjen. De hater meg, tror jeg.

• 7TOPPSTUREN 2013

Hvert r arrangeres noe som heter 7toppsturen i Bod. Da kan du velge om du vil g 3toppstur eller 7toppstur, og da flger du en lype sammen med 3000 andre mennesker og nr du kommer i ml fr du en kul t-skjorte. Vel, det er hvertfall populrt og det er en veldig fin tur ut og snt.

Jeg og Karin var ute i gr, og var ikke hjemme fr i 4-tida i natt, men vi var allikevel bombesikker p at vi skulle g 7toppsturen. Om vi s mtte g i hye hler og kveldens antrekk! Men vi forsov oss til 7toppsturen, s det ble bare 3toppstur p oss. Vi brukte vel ca. 2 timer til sammen, og toppene var veldig lette. Vi var ganske s dehydrerte, s vi var aktive p vannflaska, for si det snn, til tross for at stiene gikk nesten rett frem.

Vret var perfekt. Det var strlende sol i begynnelsen, og litt for varmt; men det ble fort litt overskyet og p toppen av den hyeste toppen var det s mye tke at vi knapt kunne se 10 meter foran oss, og ikke noe utsikt i det hele tatt. Bildet under er fra den siste toppen, da var vi mye lengre ned.

Karin er den brune baben med eple og facebook i hnda :-) hahah "nesteeen ferdig"! Ble ikke akkurat s mye bilder, ettersom vi gikk i ett og ikke flte helt for ta bilder... Men men. I morgen er forresten min siste normale skoledag, tirsdag og onsdag er det eksamen og forberedelser til eksamen, og etter det m jeg vente til eksamen muntlig! w

• PER KALSATIND (1036 MOH.)

I natt var frste natta med midnattsol. Det er noe unikt med Nord-Norge, og uten tvil det jeg kommer til savne mest nr jeg drar, og blir borte neste sommer. Sola gr nemlig ikke ned! Den er der, hele natta. Det er helt fantastisk. Siri har vrt hjemme p et kort besk, og i den anledning valgte vi ta turen opp p Per Kalsatind, en av de hyeste og mest populre toppene i Bodregionen. Det var TUNGT g opp, spesielt nr vi frst startet p natta, og allerede hadde vrt aktiv en hel dag. Jeg hadde blant annet vrt en tur p skolen (hvor jeg ikke hadde timer), s jeg hadde sttt opp klokka 5. Det verste var at vi ikke var hjemme fr klokka 5, dagen etterp, s jeg har faktisk dgnet. Og det klarer jeg vanligvis ikke.

Vi hadde helt fantastisk utsikt hele veien fra vi kom ut av skoggrensa, ca. 400 moh. Vi startet g klokka kvart p ett og var oppe p toppen halv tre. Vi var ganske fornyde med tida, til tross for at vi hadde tatt mange og lange pauser. Ett skritt av gangen! Men det er som man sier: Dven frr ei utsikt man fr p toppen!!

Oppe p toppen blste det s mye at vi bare kunne sitte der noen f minutter. Om vi skulle st der var det mulig vi hadde blst ned. Det var s sabla sterk vind, jeg ha'kke hrt verre. Hadde heldigvis med meg russejakka, som er verdens deiligste jakke. Den var god ha p toppen, skal jeg fortelle!!

Var hos Karinca i gr ettermiddag, utrolig koselig. Fikk endelig sett den nye leiligheta! Jeg hadde en fiin dag i gr. Hadde du?

• NATTESVERMER

Dere gjetter aldri hva jeg skal gjre n. Jeg skal nemlig sove under pen himmel. Akkurat n ligger jeg p en madrass ved siden av sstra mi, midt p den nyeste altanen. Det er varmt ute og jeg tror (og hper) at det ikke blir regne. N. Du lurer sikkert p hva i huleste slags grunn vi har for ligge her. Jo det kan jeg fortelle. Katta, Ariel, har nemlig bestemt seg for vre ute i rundt et dgn, og det blir frste gang p over et r at Martine sover uten henne, og uten vite hvor hun er. Derfor, s snill som jeg er, sa jeg ja (litt for fort?) til ligge ute p verandaen. S her ligger vi. Og venter p ei katte som mest sannsynlig bare sitter inne i skogen og ler av oss. Vel vel. Det er veldig deilig ligge ute da. Ordentlig frisk luft og fuglekvitring, det er herlig!

I dag hadde jeg eksamen i norsk. Det var akkurat som en tentamen, bare at reglene var strengere og vi mtte fylle inn diverse nummer og tall og bokstaver overalt. Var ferdig i 12-tida, og flte at det gikk helt OK. Men man vet jo ikke fr man fr den tilbake... Da jeg kom hjem slappet jeg godt av i sola fr jeg gikk meg en tur p fjellet. Ble en alenetur da, siden ingen ville vre med. Det var faktisk en av de beste turene jeg har vrt p. Det var s varmt og deilig da jeg kom opp p fjellet, at det bare var kle av seg og legge seg p et berg og sole seg. Ikke at jeg blir s mye brunere da. Men jeg ser ut som jeg er mishandlet, fordi nr jeg skulle opp mtte jeg frst gjennom en plseskog med masse barnler. De satt som fliser i huden da jeg endelig kom ut av den grusomme skogen og over skoggrensen.

Og siden jeg ligger ute p verandaen har jeg ikke med meg minnekortet ut og dermed ble det ikke andre bilder enn det stakkarslige som jeg la p facebook. Men n skal jeg sove, s jeg kan heller poste noe interessant i morgen/natt nr jeg vkner!

• M J E L L E

Heisann! Helga har gtt alt for fort og n er det bare forberede seg p en uke med eksamener. Norsk p torsdag, reiseliv onsdag og torsdag og kommunikasjon og kultur uken etterp. I gr var jeg og Karinca hos Guro og spiste sushi! S utroliiig godt! Har bare spist det to ganger.. Begge hos Guro, haha!

Etter at vi hadde spist, skulle jeg og Guro p spkelsesjakt. Opprinnelig til Solyvannet p en eller annen veistrekning der. Men frst skulle vi sjekke et bygg.. Men vi turte ikke g en cm inn der, fordi det var s mrkt.. S vi fant ut at vi skulle kjre til Mjelle og utover mot Kjerringy i stedet for.

Det eneste spkelse vi s der, var den rakkeren p bildet under....... Han Pelle, skal han hete.

Og om det er en jente kan den hete Petra.

Det var s utrolig fint p Mjelle. Mjelle er ei kjent strand i "Bod", som har lilla sand og verdens fineste solnedgang. Ikke at man kan kalle det s mye solnedgang nr det er midnattsol i Bod n. Men, selvom Guro ikke var s ivrig g i skog og mark frst, tror jeg ogs hun hadde en fin tur! Kanskje jeg klarer lure henne med p 7toppsturen allikevel??? Hehe, tviler.

I dag har jeg vrt p jobb i mangemange timer, og n er jeg sliten. Men jeg er barnevakt n, s jeg kan ikke sove fr de har lagt seg. God kveld, alle sammen!

• S U M M E R P A R A D I S E

For en fantastisk sommerdag! Da graderstokken bekket 25 grader, bestemte vi oss for dra til Sandhornya for grille. Jeg, mamma, tvillingene og Celine pakket plser, hamburger (som vi ikke grillet faktisk), pinnebrd, salat og masse annet godt - og la ut til stranda. Vi hadde til og med tatt med gummibt! Men det var visst hull i den, s nr jeg skulle sette meg i den i vannet, ble den fylt med vann... IIIISKALDT!!!

Det var s utrolig koselig, og veldig avslappende: akkurat det jeg trengte i dag. Jeg bare satt og skreiv i sanda, uten en eneste bekymring, og jeg har til og med ftt farge! (Om det er rd eller brun har ikke s mye si! Ikke i dag. Farge er farge.) Jeg var alt for tidlig oppe i dag, var lys vken klokka 8, og allerede DA var det 20 grader. Jeg har vrt ute hele dagen, og sammen med meg har jeg hatt fine musikken fra Eurovision, haha. Malta-sangen er jo tidenes sommerlt! Hvem var din favoritt?:)

• KILIMANJARO 5895 MOH

God morgen!

For det er nettopp det det er, en veldig god morgen, faktisk. I morgest klokka 9 viste graderstokken nesten 20 grader, og sommerflelsen er virkelig p plass. Jeg skal sprette i dusjen etterp, ordne meg, g sette meg p "soltaket" og spise jordbr i flte og kanskje jeg til og med skal lage slush! Det er jo mine favoritter om sommeren, og det som virkelig gir meg sommerstemning.

Jeg s nettopp et program som het "Fra Ebeltoft til Kilimanjaro", noen danske eldre mennesker som gikk p fjellet. Jeg fikk ikke med meg sammenhengen, siden jeg bare s det siste kvarteret, men fy sren! Jeg ble helt grnn av sjalusi, og jeg vet n hva mlet mitt for 2014/2015 er. Jeg skal g p Kilimanjaro. Jeg har hrt om fjellet fr, fordi det er et veldig kjent fjell - og det er jo s utrolig nydelig! Dessuten ligger det i Tanzania (Afrika), som er en utfordring bare i seg selv. Jeg har planer om f Siri med s snart vi begge har anledning. I flge noen nettsider jeg har lest p, er det best g i januar/februar/mars da det er milde temperaturer uten mye skyer p morgen og ettermiddag.

Kilimanjaro (med toppen Uhuru Peak) er 5895 moh., det er det hyeste punktet i Afrika og bestr av tre utddde vulkaner (Shira, Mawenzi og Kibo, hvor Kibo/Uhuru Peak er den hyeste). Noe av det som er kjent med Kilimanjaro er isbreen, men den smelter fort, og det er antatt at den skal forsvinne helt ilpet av 2020-2050-rene. Grunnen til at den er kjent, er fordi det er f steder i Afrika hvor det finnes isbre. Jeg vil se den fr den er borte! Det er bare 30% av de omlag 15000 menneskene som vger seg opp p toppen hvert r som klarer det, noe som sier litt om hvor tff en tur det er. P tv-programmet jeg s p, var det noen som gav seg, og folk s ut som om de var ddende. De s ikke ut til vre vkne mens de gikk, men de gikk allikevel! Og de klarte det!!

Som sagt er Kilimanjaro en vulkan. Den er ikke utddd, men inaktiv, og Kibo slipper fortsatt ut gasser (skummelt, men KULT!). Det sies at det finnes magma bare 400 meter ned, og muntlige fortellinger sier at vulkanen var aktiv for rundt 200 r siden.

Fjellet er ingen utfordring nr man tenker p klatring og bestigning. Grunnen til at svrt f klarer bestige toppen er hyden, som gir halvparten s tykk luft p toppen som ved havflaten, og for kunne bestige toppen er det ndvendig bruke tid p vende seg til temperaturene og luften. Det finnes tre "enkle" ruter, Marangu, Rongai og Machame, og disse kan personer med normal helse g, uten at man trenger erfaring fra fjellklatring.

Er ikke dette magisk, s vet ikke jeg.

Det beste med fjellturer, er at i det man nr toppen, s fylles man av en snn ubeskrivelig flelse av at man kan mestre alt. Ingenting er en hindring. Du er p toppen av verden. Du - og du klarte det selv. Du gikk imot hva du selv trodde du klarte, og du fler du har utsikt over hele verden.

Nr man skal g p Kilimanjaro er det tusenvis av ting som m planlegges NYE. Du er ndt ha guide, fordi man gr ikke p ukjente fjell (spesielt ikke s hye) uten guide - og siden det er i et helt annet land, vil man kanskje ha et par dager i sola nede p bakken ogs. Fly/reise og opphold m bestilles, og alt m vre klart til dagen er der. Jeg er s gira at jeg kunne starta n med planlegginga. Det anbefales bruke minst 7-8 dager p turen. Det er galskap bruke kun 5 dager, i flge flere som har gtt turen. Turen er dyr, det koster penger bestige Kilimanjaro; s man br trene godt i forveien og gi alt p turen.

Grunnen til at jeg sa at det er mlet mitt for 2014/2015 er fordi jeg egentlig har et tett program fram til da. De neste 7 mnedene skal jeg jobbe og reise en del, fr jeg i januar drar i frstegangstjeneste. I januar 2015 er jeg ferdig med frstegangstjenesten, og da passer det perfekt ta en tur p Kilimanjaro. Hper virkelig at beste Siri er med p dette prosjektet, for det ville vrt utrolig kult!

KILDER:

Alle bilder er fra google...

• VRTUR

Jeg og Celine har sjeldent tid til finne p noe sammen, men i dag, med s fint vr, tok vi oss en joggetur sammen. Mtte bare le av hvor fle bilder, haha. Rene cheerleaderen jeg vettu! Imponerer de fleste stadig vekk. BTW, jeg er s delagt i kroppen at jeg vet ikke hvordan jeg skal overleve helga. Klarer ikke sitte ordentlig uten f vondt. Fler meg mrbanka...... S jeg kan love dere at sitte i 5 timer p tentamen gjorde utrolig vondt.