Hege Davidsen -
Forside Add meg Om meg Kontakt

FORSVARETS PILOTCAMP FOR JENTER 2013

Helga 4.-6. oktober var jeg en av 16 jenter p en camp nede i Elverum. Campen var for jenter som har et nske om bli pilot, og som nsker og trenger mer informasjon om pilotutdanningen man fr i forsvaret. Min strste drm har i flere r vrt bli pilot, nrmere bestemt jagerflypilot. Jeg SKAL ta smflylappen (den str hyere prioritert enn billappen), fordi det er F som kan bli pilot i forsvaret. Du m absolutt vre 100% kvalifisert. Og det er mye som spiller inn. Alt fra vekt til motivasjon.

P tur ned til Oslo fikk jeg sitte i Cockpitten til Norwegian, og snakket en hel masse med de to pilotene. Det var utrolig interessant og spennende, og jeg syntes det s veldig gy ut styre et s stort og viktig fly. sitte helt framme i flyet og f med seg himmelen og fjellene, og landingen sett fra nesen p flyet, DET VAR KULT!


//norwegian cockpit

Jeg ble hentet av lederne p Oslo Lufthavn og derfra kjrte vi til Starmoen. Der fikk jeg og Helene, som var de to frste jentene som kom dit, utlevert rom. I timene som fulgte ble vi sittende se p de som var ute fly p et gammelt skolefly fra forsvaret. Jeg ante ikke egentlig hva jeg var kommet til og hva jeg skulle gjennom p denne campen, men jeg fikk kanskje en liten forsmak da pilotene fra dette gamle flyet spurte om vi hadde lyst til prve, siden vi var de frste som hadde kommet. Da var det bare hive p seg vinterjakka; for oppe i dette flyet ville det bli kaldt! Det hadde nemlig ikke tak. Piloten spurte om jeg nsket ta en rolig tur, eller om jeg nsket det tft. Jeg svarte selvflgelig at jeg ville ha det s tft som man fr det, og det var jaggu det jeg fikk ogs. Looper og andre triks oppe i et gammelt skolefly fra 40-tallet er FETT! Det er noe jeg kommer til vre stolt av veldig lenge, ihvertfall.




Flyet jeg fly aller frst heter Tiger Moth, og er et gammelt skolefly. Det ble produsert 10.000 av disse p verdensbasis, men i dag er det kun 4 (eller 5) som fortsatt kan fly i Norge, og et av dem fikk alts jeg prve! Det er noe jeg kommer til huske LENGE. Dette flyet ble brukt som skolefly fr krigen, og noen ble brukt under krigen. Det var ikke s mange som ble skutt ned under krigen, - de fleste har blitt brukt for teste de nye flyvpnene, og blitt skutt ned med vilje.



Utover kvelden kom resten av jentene. Jeg hadde gruet meg litt til campen fordi jeg var helt alene og ikke kjente noen, men alle jentene var s utrolig hyggelige og jeg ble fort kjent med dem. Vi fikk en del informasjon, fr vi endelig fikk g legge oss. Jeg la meg med mange tanker den kvelden, og gledet meg som et barn p julaften til dagen etter. Vret var ikke srlig bra, s det gikk tid fr vi fikk igang de frste flygningene. Vi ble delt inn i grupper, hvor min gruppe var den frste til prve ut SAAB Safari, som er skoleflyet forsvaret bruker n.

Jeg kan helt serist ikke beskrive den flelsen av sitte i et slikt fly, styre spakene, se jordkloden p en helt annen mte enn man er vant til, svinge oppe i luftrommet og kjenne hele kroppen bli presset med tyngdekraften ned i setet; det er s sjukt absurd som du kan f det, og fra sekundet jeg satte meg bak spakene visste jeg at det er dette jeg vil gjre. Det er pilot jeg vil bli.

Det ble litt tull p grunn av vret, s vi ble mye sittende inne og hre p foredrag om forsvaret og flyskolen (men det var veldig lrerikt og gy det ogs!!), og vi fikk ikke flydd helikopter, som det var meninigen vi skulle gjre. De prvde lande bde lrdag og sndag, men fikk det ikke til. Det ble heller ikke tid til at alle fikk fly SAAB Safari-flyet, - men til gjengjeld fikk alle prve fly seilfly tre ganger hver. Det var VELDIG gy. Seilflyene er fly uten motor, og nr du da flyr oppe i lufta, hrer du ingenting annet enn vinden som suser utenfor glasset. Det er en veldig spesiell flelse. Vi fikk teste ut funksjonene til flyet, og lrte fly et fly; helt alene!

OK! Nr man skal fly seilfly, blir man dratt opp av et annet motorfly med en line, og nr man er kommet hyt nok, s slippes tauet, og derfra bruker flyet vinden som drakraft. Vi lrte hvor og nr man fr mest fart, hvordan man fr fart og hvorfor man fr det. Det er kjempegy!


Meg og Helene, jenta jeg bodde p rom med og som ogs fikk fly Tiger Moth! :)


Hele gjengen! Tusen takk for ei fantastisk helg!

Helga var s full av kule ting og jeg kom hjem med minner jeg ALDRI kommer til gi slipp p. Jeg hadde nesten the time of my life der nede, og jeg fikk veldig sansen for forsvaret igjen. Motivasjonen hadde gjemt seg under en stein det siste halvret, og ble lftet frem av dyktige piloter og ledere fra forsvaret. Jeg savner flelsen av sette meg inn i flyet, jeg savner flelsen av lette med flyet, jeg savner flelsen av fly, flesen av lande, og jeg savner flelsen av g ut av flyet. Alt.

Jeg vil til slutt takke for alle hyggelige og motiverende meldinger p bde telefon, e-post, kommentarfelter p bloggen og facebook, dere gjr valget mye enklere! Jeg kan tenke meg at jeg glemte nevne noe, poste noe, noen viktige bilder, og s videre; men jeg er s trtt, og n er klokka ett om natta, - s jeg m bare si natta. Brukte kanskje to timer p dette innlegget. g igjennom godt over 6-700 bilder tar TID, og nr du skal velge ut 10-15 av dem, for s redigere.... Og s skrive en tekst. Hjlpes, skjnner godt hvorfor jeg sluttet blogge.

  • well girl come on

    //update

    Jeg har faktisk hatt s lite tid til oppdatere, fordi nr jeg ikke har vrt p jobb, har jeg vrt opptatt med andre ting. Tvillingene har hatt jobbuke og jobbet sammen med meg (Hanne blir ta livet av meg for det frste bildet. Meg: "vr normal!" Hanne: "jada"). Jeg har flyttet inn hos Caroline, ei av mine gamle barndomsvenninner (noe som er ganske greit og lettvindt, - men det er uvant bruke penger p ting jeg aldri har tenkt p koster noe fr). Jeg og Caroline har hilst p dattera til Marthe. Jeg har farget hret. Jeg har vrt p slangeshow og flymuseet med Fredrik og Mathilde, - og s har vi akt masse (flere r siden sist tror jeg). Joda. Dagene gr, tiden flyr, og snart er det jul. Skulle blogget om pilotcampen for en mned siden, men jeg skal gjre det n i kveld. Jeg holder p overfre bilder, s det SKAL komme n i kveld! Tenkte bare jeg skulle legge inn en liten update over hva som har skjedd etter det. Alts, ikke helt pilot enda. Men men. Det kommer vel, ikke sant!

  • BACK ON TRACK

    Det er lenge siden jeg har vist noe liv fra meg her p bloggen, men til mitt forsvar s har jeg vrt veldig opptatt, og har levd i en koffert veldig lenge. Jeg har planer om blogge om pilotcampen jeg var p en helg for en stund siden, - men jeg har ikke ftt lagt over bildene fra campen. Jeg trenger starte forfra av mange grunner, og jeg ser p bloggen som en motivasjon- og inspirasjonskilde for nettopp det. Akkurat n sitter jeg i leiligheten og slapper av med Caroline. Og spiser jordbr. Skal vel snart legge meg, - skal jo tross alt p jobb i morgen.

    Jeg bor med Caroline n, og det betyr at kameraet ihvertfall blir godt brukt. Det har nesten ikke blitt brukt det siste ret. Allefall har jeg ftt meg ny header og design; og n skal jeg begynne blogge igjen. Ja. Handling foran ord. Lykke til... Takk...


    Hsten er forresten min favorittrstid. Tror jeg. Og vren. Og sommeren. Men vinteren er bare fin nr det er hvitt overalt.

    Men n, n M jeg sove.

  • IN THE AIR AGAIN

    God kveld! Mtte lage ny header, s flte det passet med en liten oppdatering ogs.

    N sitter jeg her, nesten klar til avreise! Reiser til Oslo p en ny camp med Forsvaret i morgen tidlig, og jeg har helt rlig ikke snring p hva jeg skal vre med p. Alt jeg vet er at jeg fr fly (drmmen min), og at jeg m ha varme klr med. Gruer meg og gleder meg p samme tid! Har hatt det s stressende den siste tiden at jeg svidt har tenkt p turen i det hele tatt. Skulle egentlig skrive ned masse sprsml til pilotene p campen og forberede meg masse (har kjpt nytt treningsty da) - men det gikk ikke helt som planlagt. Vel vel. Gleder meg jo helt ekstremt mest av alt.







  • hits