MED F-16 SOM KJÆRLEDYR (Hege Davidsen)
FORSIDE INSTAGRAM OM MEG KONTAKT

MED F-16 SOM KJÆRLEDYR

Hei!

HVER gang jeg sier hva jeg jobber som i førstegangstjenesten, er det noen som lurer på hva det er for noe, og hva det innebærer. Det er ikke rart, siden det ikke er noe mange kjenner til, og jeg visste selv ikke hva det var før jeg begynte å lese om det året før jeg dro i tjeneste. Egentlig visste jeg ikke hva det gikk ut på før jeg begynte å jobbe heller. Grunnen til det, er kanskje fordi det er mye vi ikke har lov til å si. Det er også noen som HVER GANG spør om jeg flyr F-16. Om jeg er jagerflypilot. Virkelig? 20 år og jagerflypilot? I førstegangstjenesten?

Men jeg tenkte å skrive et innlegg om hva jeg egentlig jobber som og litt om hva det innebærer. Fordi jeg synes det er en utrolig kul stilling, og jeg anbefaler andre til å søke som det. Spesielt hvis du er flyinteressert og synes det høres spennende ut å jobbe tett på F-16!

Jeg jobber nemlig som Crew Chief-Assistent, eller det vi kaller for flyklargjøring. Det innebærer i korte trekk å inspisere jagerflyet før det skal på oppdrag. Vi har flygninger hver dag, noe kanskje de som bor i Bodø har fått med seg, når de blir vekket om morgenen av brølet av jagerflyene. Det er veldig mye ansvar i en slik jobb, så man må være veldig fokusert og konsentrert. På forsvarets hjemmeside står det følgende om stillingen: "Du vil få opplæring i generelle holdninger for jobbing på og rundt fly som for eksempel: hvordan ferdes rundt på flyplassen/lineområde, holdninger til arbeidet som utføres på fly, helse, miljø og sikkerhet, inspeksjoner av flymaskinen før og etter flyturene, testing og utføre lett vedlikehold på flysystemene." 

Filmen under er laget av noen som har dimmet, og er fra Ørlandet, men jeg synes filmen var utrolig fin og viser hvor utrolig stilig jobben min er! Masse creds! 

På kurset lærer du altså dette, og så utfører du en eksamen du må ha minst 70% bestått på. Deretter begynner opplæringen på stasjonen du blir sendt til. Enten Bodø eller Ørlandet. Der jobber du fra halv 8 til halv 4 (vanligvis). Noen dager er det nattflygning og noen ganger er det litt overtid. 

Hvis du ønsker å lese mer om tjenesten, les gjerne dette: CREW CHIEF-ASSISTENT (LENKE)  
Her får du også se en film hvor de forteller mer om tjenesten! 

Så - jeg er altså IKKE pilot. Det er veldig mange som spør om jeg flyr F-16, men det gjør jeg altså ikke. Det skal godt gjøres å fly F-16 i førstegangstjeneste; etter 8 uker på rekrutten og 1 måned på kurs. Nei, altså. Jeg synes det er sykt nok at jeg får jobbe så tett på F-16 og ha så mye ansvar etter så lite kursing. Men noe vi faktisk gjør, er å taue fly. Da sitter vi i cockpit mens en traktor frakter flyet fra et sted til et annet. - Og det er jo ganske stilig. Skal man først være pilot, så må man faktisk ta en utdanning på ca. 6 år. Deriblant 2 år i USA. Og det er ikke bare-bare å komme inn på denne utdanningen, skal jeg fortelle! Så nei, jeg er ikke 20 år og jagerflypilot!! 

Edit: så det skjedde noe rart med skriften, men orker ikke ordne det, for da må jeg faktisk skrive alt om igjen. 


  • 08.06.2014 kl.11:40
    Heisann, kjempefin blogg. forresten fint innlegg, kult å lese om hva man gjør i militæret. du er tøff!


    Skriv en ny kommentar

    hits